Introducció:

Bé, el present document pretén ser una ajuda a aquells que vulguen agafar el cotxe i conduir fins a Suècia, passant per Franca, Alemanya i Dinamarca. Ja sé que cadascú és diferent i que els hàbits de conduir canvien de conductor a conductor. Jo simplement relate la meua experiència i tracte d'aconsellar en alguns aspectes. Si algú es pot aprofitar del meu viatge, perfecte. De qualsevol manera ja tenia pensat escriure el text, per si he de tornar a conduir fins el nord d'Europa i poder fer-ho en les millors condicions. Com aspecte negatiu comentar que aquest document està escrit més de cinc mesos després del viatge, per tant igual s'escapa algun aspecte concret que no estiga apuntat en les notes de viatge o en la meua memòria. Jo volia escriure-lo només acabat el viatge, però ja se sap, "no faces hui el que pugues fer demà" (o és al revés?)

Per últim, abans d'escomençar cal dir que hi ha un document alternatiu, en forma més d'historieta, que narra el viatge des del punt de vista del anomenat Príncep Sam.

El principal objectiu del viatge era visitar als amics que tinc dispersats per Alemanya i Suècia. Abans d'escomençar el viatge ja estava clar on anava a passar les nits, encara que després no fòra exactament com estava previst. Els plans inicials eren d'eixir un dilluns i passar el cap de setmana en Estocolm, en casa del amic a qui més ganes tenia de veure i com que treballava, era el cap de setmana quan de més temps disposavem. En Lübeck, al nord d'Alemany, on vaig viure setze mesos, pensava passar dos dies abans de creuar a Suècia i tres o quatre més al tornar. Com que els amics de Lübeck no treballaven no importava massa el que fòra cap de setmana o no. I per fí, l'últim cap de setmana el pensava passar ja 600 Km més prop d'Espanya, al costat de Francfort. En total tenia previst fer el viatge d'anada i tornada en dues setmanes, que a la fi serien dos dies més.

Com que a ningú l'interesa el que vaig fer amb els meus amics la part privada del viatge no s'explica. Si algú està interessat que ho diga. En el present document només s'indica tot alló relacionat amb el viatge per carretera o en ferri i amb els aspectes tècnics com fer nit o repostar.


Vehicle:

El meu cotxe és un Renault 5 Diesel. Pot fer al voltant de 700 Km sense repostar. Com que té més de 10 anys no el force molt i de 120/130 no acostrumbre a passar. A més eixe és el limit legal en Espanya i Franca. En Alemanya no hi ha limit, però es que el cotxe no tira més. En Suècia i Dinamarca el màxim permés es 110 Km/h, i recomane no passar de la velocitat per que la policia va camuflada.


Plantejament del viatge:

En un principi pensava viatjar acompanyat, per tal de abaratir costos i temps de conducció, a més de tindre companyia. Però per una sèrie de circunstàncies no va poder ser i el viatge s'hagué d'afrontar en solitari. Bé, en realitat tampoc variava molt el plantejament del viatge.

El que si tenia clar era no conduir més de 8 hores al dia i parar cada 200 Km o cada 2 hores. Com que no parle francés, també tenia clar que en Franca anava a estar el menor temps possible, es a dir, passar només una nit a la anada i un altra a la tornada.

Dilluns: València - Montpellier
Al voltant de les 17h deixar l'autopista i anar a la costa per tal de buscar càmping on pernoctar. Segons l'horari previst de viatge, a eixa hora hauria d'estar prop de Montpellier.

Dimarts: Montpellier - Freiburg
Com que no parle francés, millor passar la fontera el més prompte possible i fer nit a Freiburg, de manera que siga factible una ultima etapa fins a Lübeck..

Dimecres: Freiburg - Lübeck
Per fí arribar a la ciutat hanseàtica i descansar un parell de dies.

Divendres: Lübeck - Linköping
Es pot fer sense parar fins a Estocolm però amb dos conductors, ja que en Suécia no tot és autopista i els limits de velocitat són prou estrictes (i que cal respectar o sino la policia fa acte de presència, ho dic perque vaig veure un parell de cotxes caçats per la poli).

Dissabte: Linköping - Estocolm
Un parell d'hores.

Dilluns: Estocolm - Linköping
Per tal de poder arribar a Lübeck sense abusar de la conducció i de pas passar una nit més a casa dels amics que viuen a Linköping.

Dimarts: Linköping - Lübeck
Igual que a la anada, un parell de ferris on poder descansar.

Divendres: Lübeck - Hamburg
Escomençar el viatge de tornada i fer nit en casa d'un amic que viu a Hamburg i de pas guanyar 60 Km a l'etapa següent.

Dissabte: Hamburg - Darmstadt
Passat Francfort en direcció a Espanya. Estar un parell de dies en casa d'uns amics i descansar tant jo com el cotxe abans d'emprendre el viatge definitiu cap al sud.

Dimarts: Darmstadt - La Vall del Roine
Segons com estiga de cansat parar més aprop de Lió o de València (la del Roine) en el primer càmping que trobe.

Dimecres: La Vall del Roine - València
Última i definitiva etapa. Un poquet massa llarga però a espai i amb bona lletra ...


El viatge:

Una cosa és com es planifica un viatge i un altra és com realment ix. Hi han moltes variables que influeixen en un viatge per carretera i, en el meu cas, per mar. Entre els principals es troben el trànsit, variable amb l'hora del dia, i l'oratge. A banda, si el viatge és amb l'intenció de visitar amics, és impossible predeterminar el temps que es pararà a visitar a un amic que viu en la ruta prevista.

Com va realment eixir el viatge s'explica a continuació.

Viatge d'anada