recFondeguilla-Pipa 024

recFondeguilla-Pipa 009

Zona: Fondeguilla (Espadán oriental)      Inicio: Plaça Nova

Acceso: Desde la Vall, por la carretera de Soneja

Tiempo estimado: 2 horas        Dificultad: Media. Bajada de Pipa muy técnica.

recFondeguilla-Pipa 084

Ruta: Eixim de la plaça nova fins la carretera, tirem cap a la dreta i nomes passar el pont un camí de formigó a l'esquerra, cami de la Palanca, (la partida es diu "Palanca" per que on el camí creua el riu hi havia una palanca per a creuar-lo ( una mena de pont rudimentari). Passem la depuradora (en desús) en l'encreuament dels dos rius (La creueta) i seguim la senda pel riu en direcció al pont de l'aigua (El ramblar).

A 100 m. desviament a la dreta per una senda que passa entre dues hortes (aquestes hortes s'anomenen del "cap del reg") fins arribar a una pista, o be seguim la pista o a uns 200 m. o a ma dreta hi ha una senda un poc perduda i arribem un altre cop a la pista, aquesta zona s'anomena "Pic i pala" perque hi ha un refugi de la guerra amb l'emblema dels zapadors "un pic i una pala".

Seguim la pista en direcció ascendent, passem per una casa a ma esquerra i per una caseta a ma dreta, seguim pista avant, passem un desviament a ma esquerra i el següent desviament a l'esquerra comença la senda, primer un poc ampla i quan arriba a la curva a ma esquerra ja es fa estreta. La senda puja sense cap encreuament fins baix els cingles de Pipa, on la senda es partis en dos, a ma esquerra la senda de les trinxeres i a ma dreta cap al repetidor.

Passa pel mig d'un hort d'oliveres, Pepe Sandalio el propietari estava recollint-ne. Arribem a la pista al costat mateix del repetidor i agarrem a ma esquerra la senda (un poc empinada) que puja per un antic tallafocs. Arribem a la cresta i la creuem i agarrem la senda que a ma dreta fa cap a la pista del repetidor i a ma esquerra al cim de Pipa. Des de dalt de Pipa, i no "La Pipa", agarrem la baixada que segueix la volta al terme en direcció a la Balona.

Arribem al'encreuament de la senda de les trinxeres que segueix recta cap a la Balona. Nosaltres seguim avall fins arribar al riu. El creuem i agarrem la canonada de formigó en direcció a Fondeguilla, passem pel racó el batle, per la penya la nuvia i arribem de nou a la creueta i seguim el camí de la Palanca i quan girem a l'esquerra que ja veiem el poble de front creuem el riu i per una senda arribem a la carretera i també la creuem.

Entrem en el Carrascalet, (se supossa que hi havien carrasques, ara no en queda cap) pujem per la senda fins arribar al coll, trobem un altre encreuament. Ací la senda segueix recta i arriba fins a la pista del raco el batle, nosaltres ens desviem a l'esquerra, a uns 150 m. prenem un desviament a la dreta i fem cap a un coll dalt de la cova. La senda segueix avant fins a la penya migdia passant per una caseta de pedra seca emblanquinada, però nosaltres ens desviem a l'esquerra en direcció a “La cova”, on vam fer una visita de rigor al “BouetDesprés, ja de nit, vam tornar fins a l'encreuament i vam seguir la senda de la cova fins arribar al riu i al poble.